Czym są potęgi i do czego się przydają?

  • Potęgowanie to działanie matematyczne oznaczające wielokrotne mnożenie elementu przez siebie
  • Wprowadzone po to, aby ułatwić i skrócić zapis wielokrotnego mnożenia (choć maturzystom spędza czasem sen z powiek)

Przykład 1. Po co mnożyć 2 pięciokrotnie, jeśli możemy po prostu napisać:

$$2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2 $$

$$1 \quad 2 \quad 3 \quad 4 \quad 5 $$

Mnożymy 2 pięciokrotnie przez siebie

$$2^5$$

Czyli podnosimy 2 do potęgi 5

$$2^5 = 2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2$$

Obydwa zapisy znaczą to samo, ale jeden jest krótszy;)

Co to są pierwiastki?

  • Pierwiastkowanie to działanie odwrotne do potęgowania. Proste prawda?
  • Jaka liczba podniesiona do potęgi równej stopniu pierwiastka da nam liczbę spod pierwiastka?
  • Wynik pierwiastka parzystego stopnia, jak i liczba pod pierwiastkiem, jest zawsze liczbą dodatnią

Przykład 2. Jaka liczba podniesiona do kwadratu da nam 16? Dowiedzmy się!

$$\sqrt{16} =$$

Pierwiastek bez liczby to pierwiastek II stopnia

$$4^2 = 16$$

4^2 daje 16, więc właśnie 4 to odpowiedź!

$$\sqrt{16} = 4$$

Studencki Tip od Nati

Pamiętaj, nie ma co uczyć się definicji na pamięć. Ważne, żeby rozumieć i umieć zastosować!

Czas poznać wzory!

Created with Fabric.js 5.2.4

potęgi

Wzory i własności

nazwa

wzór

Przykład

Created with Fabric.js 5.2.4

mnożenie potęg o tych samych podstawach

$$a^m \cdot a^n = a^{m+n}$$

$$2^7 \cdot 2^4 = 2^{7+4}$$

Created with Fabric.js 5.2.4

mnożenie potęg o różnych podstawach

$$a^n \cdot b^n = (a \cdot b)^{n}$$

$$2^4 \cdot 9^4 = (2 \cdot 9)^4$$

Created with Fabric.js 5.2.4

dzielenie potęg o tych samych podstawach

$$\frac{a^m}{a^n}= a^{m-n}$$

$$\frac{2^7}{2^4}= 2^{7-4}$$

Created with Fabric.js 5.2.4

dzielenie potęg o różnych podstawach

$$\frac{a^n}{b^n}= (\frac{a}{b})^n$$

$$\frac{2^4}{9^4}= (\frac{2}{9})^4$$

Created with Fabric.js 5.2.4

potęga potęgi

$$(a^m)^n = a^{m \cdot n}$$

$$(2^7)^4 = 2^{7 \cdot 4}$$

Created with Fabric.js 5.2.4

zamiana ułamka na potęgę

$$a^{-n} = \frac{1}{a^{n}}$$

$$2^{-4} = \frac{1}{2^{4}}$$

Created with Fabric.js 5.2.4

zamiana ułamka niewymiernego

$$a^{-\frac{m}{n}} = \frac{1}{\sqrt[n]{a^m}}$$

$$2^{-\frac{7}{4}} = \frac{1}{\sqrt[4]{2^7}}$$

Created with Fabric.js 5.2.4

zamiana pierwiastka na potęgę

$$\frac{a^m}{a^n}= a^{m-n}$$

$$\frac{2^7}{2^4}= 2^{7-4}$$

Created with Fabric.js 5.2.4

Inne

$$a^1 = a$$

$$a^0 = 1$$

$$0^n = 0$$

pierwia stki

Wzory i własności

nazwa

wzór

Przykład

Created with Fabric.js 5.2.4

mnożenie pierwiastków jednego stopnia

$$\sqrt{a} \cdot \sqrt{b} = \sqrt{a \cdot b}$$

$$\sqrt{2} \cdot \sqrt{9} = \sqrt{2 \cdot 9}$$

Created with Fabric.js 5.2.4

mnożenie pierwiastków o tej samej podstawie

$$\sqrt[m]{a} \cdot \sqrt[n]{a} = a^{\frac{1}{m}} \cdot a^{\frac{1}{n}}$$

$$\sqrt[7]{2} \cdot \sqrt[4]{2} = 2^{\frac{1}{7}} \cdot 2^{\frac{1}{4}}=2^{\frac{1}{7} + \frac{1}{4}}$$

Created with Fabric.js 5.2.4

pierwiastek i potęga jednego stopnia

$$(\sqrt[n]{a})^n = a$$

$$(\sqrt[4]{2})^4 = 2$$

Created with Fabric.js 5.2.4

dzielenie pierwiastków jednego stopnia

$$\frac{\sqrt{a}}{\sqrt{b}} = \sqrt{\frac{a}{b}}$$

$$\frac{\sqrt{2}}{\sqrt{9}} = \sqrt{\frac{2}{9}}$$

Created with Fabric.js 5.2.4

pierwiastek drugiego stopnia z kwadratu

$$\sqrt{a^2} = |a|$$

$$\sqrt{2^2} = |2|=2$$

Studencki Tip od Oli

Wzorki wyobraź sobie jako ramki na zdjęcia. Zamiast zdjęć wkładasz do nich odpowiednie liczby:)

Jak poradzić sobie z potęgami i pierwiastkami na maturze?

Created with Fabric.js 5.2.4

$$a^{-n} = \frac{1}{a^n}$$

Wizualne rozpisanie wzoru pomaga niektórym go lepiej zrozumieć.

Zamiast cokolwiek liczyć, zmieniamy ułożenie “ramek” i otrzymujemy wynik.

Potrafisz rozpoznać, jakie wzory kryją się pod pozostałymi ramkami?

matura

Tipy i strategie maturalne

1

korzystaj z karty wzorów

  • Patrzysz na zadanie i nawet nie wiesz jak zacząć? Pierwsza zasada: przeanalizuj wzory na spokojnie, a znajdziesz odpowiedź
  • Jeśli masz trudność w wizualizacji wzorów na literkach, zapisz przykłady liczbowe oraz nazwy w swojej karcie wzorów i ucz się z niej korzystać

2

cztery przykazania kombinowania

1. Większość zadań opiera się na potęgach liczb 2, 3, i 5

$$2^0 \quad 2^1 \quad 2^2 \quad 2^3 \quad 2^4 \quad 2^5$$

$$1 \quad 2 \quad 4 \quad 8 \quad 16\quad 32$$

  • Wypisz je i miej pod ręką
  • Korzystaj z nich przy pierwiastkach, zamianie liczb na potęgi i odwrotnie

2. każdy pierwiastek da się zamienić na potęgę

$$a^{\frac{m}{n}}=\sqrt[n]{a^n}$$

  • Pierwiastki często stresują
  • Nie ma ich w karcie wzorów
  • Wzór na zamianę na potęgę jest w karcie;)

3. ułamków też da się pozbyć

$$a^{-n}=\frac{1}{a^n}$$

$$\frac{a^r}{a^s}=a^{r-s}$$

  • Również ułamków możemy się pozbyć odpowiednimi wzorami z karty

4. dużą liczbę rozbij na wielokrotny iloczyn

szukam wielokrotnych iloczynów, np. liczb 2 i 5:

dostaję potęgi liczb 2 i 5:

$$200 = 4 \cdot 50$$

$$200 = 2^2 \cdot 2 \cdot 25$$

$$200 = 2^3 \cdot 5 \cdot 5$$

$$200 = 2^3 \cdot 5^2$$

  • Przydatne, gdy nie jesteś w stanie wyciągnąć pierwiastka z liczby
  • Zrobisz to zwykłym dzieleniem lub rozkładem na czynniki pierwsze

3

Nie bój się zadań!

  • Próbuj, kombinuj i pamiętaj – PRAKTYKA CZYNI MISTRZA!
  • Korzystaj przede wszystkim z karty wzorów

Czym są logarytmy?

  • Logarytm to wykładnik potęgi (potęga), do której należy podnieść podstawę a, aby otrzymać liczbę logarytmowaną b

założenia

$$a > 0$$

$$a \neq 1$$

$$b > 0$$

a

podstawa logarytmu

Do jakiej potęgi należy ją podnieść...

Created with Fabric.js 5.2.4

$$\log_a{b} = c$$

Created with Fabric.js 5.2.4

b

liczba logarytmowana

...aby otrzymać tę liczbę?

Created with Fabric.js 5.2.4

c

wykładnik potęgi

Do tej potęgi należy podnieść a, by mieć b

To jak zamienić logarytm na potęgowanie?

$$\log_a{b} = c$$

$$a^c = b$$

Przykład. Do jakiej potęgi należy podnieść 4, aby otrzymać 16?

$$\log_4{16} =$$

Zamieńmy logarytm na potęgę - tak łatwiej dojść do rozwiązania

$$4^2 = 16$$

4^2 daje 16, więc właśnie 2 to odpowiedź!

$$\log_4{16} = 2$$

Studencki Tip od Nati

Nie bój się logarytmów, staraj się wyobrażać je jako inny zapis potęgowania!

Czas poznać wzory!

Created with Fabric.js 5.2.4

loga
rytmy

Wzory i własności

nazwa

wzór

Przykład

Created with Fabric.js 5.2.4

dodawanie logarytmów - te same podstawy!

$$\log_a{b} + log_a{c} = log_a{b \cdot c}$$

$$\log_5{2} + log_5{8} = log_5{2 \cdot 8}$$

Created with Fabric.js 5.2.4

odejmowanie logarytmów - te same podstawy!

$$\log_a{b} - log_a{b} = log_a{b \div c}$$

$$\log_5{2} - log_5{8} = log_5{2 \div 8}$$

Created with Fabric.js 5.2.4

mnożenie logarytmu przez liczbę

$$p \cdot \log_a{b} = \log_a{b}^p$$

$$3 \cdot \log_5{2} = \log_5{2}^3$$

Created with Fabric.js 5.2.4

zamiana podstawy logarytmu

$$\log_b{c} = \frac{\log_a{c}}{\log_a{b}}$$

$$\log_2{8} = \frac{\log_5{8}}{\log_5{2}}$$

Created with Fabric.js 5.2.4

inne

$$a^{log_a{b}} = b$$

$$\log_5{2} + log_5{8} = log_5{2 \cdot 8}$$

$$\log_a{1} = 0$$

$$\log_5{1} = 0$$

$$\log_a{a} = 1$$

$$\log_5{5} = 1$$

Studencki Tip od Nati

Zwracaj uwagę na znaki! Często myli nam się przy logarytmach + oraz * jeśli chodzi o wzory. Wzory z kategorii Inne naucz się na pamięć - nie ma ich na karcie maturalnej (oprócz pierwszego)!

Czym jest wartość bezwzględna?

  • Wartość bezwzględna (moduł liczby) dla dowolnej liczby rzeczywistej to:

$$|x| = \begin{cases} x & \text{ dla } x \ge 0 \\ -x & \text{ dla } x < 0\end{cases}$$

$$|2| = 2 \text{ bo } 2 \ge 0$$

$$|-5| = 5 \text{ bo } 5 < 0$$

Created with Fabric.js 5.2.4

Czyli co to tak właściwie jest?

wartość bezwzględna jako odległość na osi

  • Jest to odległość liczby x od 0 na osi liczbowej

Przykład. Liczymy wartość bezwzględną z 5.

Odległość na osi od -5 do 0 oraz od 0 do 5 w obu przypadkach jest równa 5.

$$|-5| = 5$$

$$|5| = 5$$

Studencki Tip od Nati

Odległość (na osi liczbowej) nie może być ujemna, dlatego wartość bezwzględna zawsze jest liczbą nieujemną!

Czas na kilka strategii maturalnych

Created with Fabric.js 5.2.4

matura

Tipy i strategie maturalne

1

zawsze rozpatruj dwa przypadki

  • Od zera zawsze możemy iść tą samą odległość w dwie strony – na plus i na minus
  • W karcie wzorów jest podpowiedź

2

zacznij od analizy rysunku z zadania

1. liczba odejmowana jest środkiem przedziału

$$|x - 5| < 2$$

  • Aby dojść do rozwiązania idziemy na prawo i na lewo od 5 o 2 jednostki
  • Jeśli mielibyśmy |x+5|, to środkiem by była liczba -5 (zawsze przeciwny znak)

2. odległość od środka przedziału do krańca to prawa strona

$$|x - 5| < 2$$

  • Aby dojść do rozwiązania idziemy i na prawo i na lewo od 5 o 2 jednostki

3. zamknięty odcinek - część wspólna - znak mniejszości <

x jest większe od -2

$$\wedge$$

x jest mniejsze od 7

  • Zapisujemy spójnik “i”
  • Czytaj to jako “x jest większe od 3 I mniejsze od 7”
  • Obydwa warunki muszą byc jednocześnie – stąd słowo I

4. otwarte odcinki - suma zbiorów - znak większości >

x może być mniejsze od -2

$$\vee$$

x może być większe od 5

  • Zapisujemy spójnik “lub”
  • Czytaj to jako “x może być mniejsze od -2 LUB większe od 5”
  • Obydwa warunki nie są możliwe jednocześnie – stąd słowo LUB

Czym są przedziały liczbowe?

  • Przedział liczbowy to zbiór liczb rzeczywistych, które spełniają pewne określone w poleceniu warunki
  • Wyróżniamy przedziały: otwarte, zamknięte, nieskończone
  • Przedział może też być np. lewostronnie zamknięty i prawostronnie otwarty

przedział otwarty

liczby na brzegach nie należą do przedziału

$$x \in (-5, 5)$$

to to samo co

$$-5 < x < 5$$

Zielony to obszar przedziału (pamiętaj:-5 i 5 nie należą do przedziału)

niezamalowane kółka na osi oznaczają, że liczby nie wliczają się do przedziału

przedział zamknięty

liczby na brzegach należą do przedziału

$$x \in $$

to to samo co

$$-5 \leq x \leq 5$$

Niebieski to obszar przedziału (pamiętaj -5 i 5 należą do przedziału)

zamalowane kółka na osi oznaczają, że liczby wliczają się do przedziału

przedział nieograniczony (nieskończony)

w przedziale pojawia się nieskończoność, np.:

$$ x \in (-\inf, \inf)$$

$$ x \in <-6, \inf)$$

$$ x \in <-\inf, 24)$$

Czym są zbiory?

  • Zbiór to pojęcie pierwotne, czyli takie, którego się nie definiuje
  • Zbiory oznaczamy dużymi literami np. A ,B ,C, D,…
  • Elementy zbioru oznaczamy małymi literami a, b, c, d,…

suma zbioru a i b

wszystkie elementy obu zbiorów

$$A \cup B = { x : x\in A \vee x \in B}$$

Różnica zbioru A i B

elementy należące do zbioru A i nienależące do zbioru B

$$A \setminus B = { x : x\in A \wedge x \notin B}$$

iloczyn zbioru A i B

część wspólna; elementy należące jednocześnie do obu zbiorów

$$A \cap B = { x : x\in A \wedge x \in B}$$

liczby rzeczywiste - definicja

  • Wszystkie liczby, nadrzędny zbiór nad pozostałymi zbiorami
  • Każda liczba, która przychodzi Ci do głowy, to liczba rzeczywista:)

Zbiór liczb niewymiernych

Zbiór liczb wymiernych

Zbiór liczb całkowitych

Zbiór liczb naturalnych