Czym jest niewiadoma?

  • Niewiadomą nazywamy coś, czego szukamy w naszym równaniu lub nierówności. Jest jak zamknięte pudełko, którego wartość chcemy poznać
  • Skoro nie znamy wartości, trzeba użyć jakiegoś symbolu, aby ją oznaczyć. Z reguły używa się małą literę $x$, ale mogą to być wszystkie litery z alfabetu np. $a$, $b$, $c$, $…$, $y$, $z$

Czym są równania liniowe?

  • Równanie liniowe to równanie, w którym niewiadome występują tylko w pierwszej potędze ($x$, $y$, $3x$, $\frac{x}{2}$)
  • Dążymy do wyznaczenia wartości niewiadomej x, tak aby po podstawieniu lewa strona równała się prawej (L=P)

Przykład 1. Jak wygląda równanie liniowe?

lewa strona równania

rownania_arrow_green

$2$$x$$+3=11$

rownania_arrow_green

prawa strona równania

rownania_arrow_red
niewiadoma, którą chcemy wyznaczyć
rownania_arrow_green
Znak równości
Created with Fabric.js 5.2.4

To jak rozwiązać takie równanie i poznać wartość $x$?

Created with Fabric.js 5.2.4

Przenieś liczby na jedną stronę

Wszystko, co nie ma przy sobie niewiadomej $x$ wyrzuć na przeciwną stronę

dodawanie, np. $x + 3$

rownania_arrow_green

odejmij 3 z obu stron

odejmowanie, np. $x - 3$

rownania_arrow_green

dodaj 3 do obu stron

pozbądź się tego, co stoi przy x

Chcemy samego $x$, więc musimy się pozbyć przyklejonej do niego liczby

mnożenie, np. $2x$

rownania_arrow_green

podziel obie strony przez 2

dzielenie, np. $\frac {x} {2}$

rownania_arrow_green

pomnóż obie strony przez 2

Przykład 2. Rozwiązywanie równania liniowego

Wykorzystajmy poznane wskazówki i rozwiążmy poniższe równanie:

Nasza taktyka: niewiadome na lewą stronę, a liczby znane na prawą. Chcemy samego $x$ z lewej strony. Przeszkadza nam $3$

$\renewcommand\fbox{\fcolorbox{#8dcaae}{#F7F8F7}}$ $2\fbox{$x$}+3=11$

Aby pozbyć się $3$, musimy obustronnie odjąć $3$

$\renewcommand\fbox{\fcolorbox{#8dcaae}{#F7F8F7}}$ $2\fbox{$x$}=11-3$

Po lewej mamy $2x$, a chcemy wyliczyć samo $x$

$\renewcommand\fbox{\fcolorbox{#8dcaae}{#F7F8F7}}$ $2\fbox{$x$}=8$

Przeszkadza nam $2$, zatem dzielimy obustronnie przez $2$

$\renewcommand\fbox{\fcolorbox{#8dcaae}{#F7F8F7}}$ $\fbox{$x$}=8\div2$

Poznaliśmy naszą niewiadomą! To $4$!:)

$\renewcommand\fbox{\fcolorbox{#8dcaae}{#F7F8F7}}$ $\fbox{$x$}=4$

Created with Fabric.js 5.2.4

Możemy jeszcze sprawdzić, czy po podstawieniu 4 pod x, lewa strona będzie równa prawej:

Przykład 3. Sprawdzenie

Created with Fabric.js 5.2.4

$2\cdot$ $4$ $+3=11$

$8+3=11$

$11=11$

$L=P$

Lewa strona $=$ prawa strona, oznacza to, że zadanie jest dobrze rozwiązane!

Definicja dziedziny

  • Dziedzina to po prostu zbiór wszystkich wartości, jakie może przyjąć nasza niewiadoma, aby działanie matematyczne dalej miało sens
  • Np. nie możemy dzielić przez $0$ w matematyce, więc:

$$\frac {1} {x+2} = 5$$

$x+2$ nie może być równe zero,
więc wykluczamy $x=-2$ z dziedziny

Studencki Tip od Nati

W równaniach liniowych warto robić Sprawdzenie - dobry sposób na wyłapanie błędów. Gdy Lewa strona nie równa się prawej coś jest nie tak!

czym są nierówności liniowe?

Nierówność liniowa to nierówność z niewiadomą w pierwszej potędze, gdzie dążymy do wyznaczenia zakresu (przedziału) wartości tej niewiadomej.

Przykład 1. Jak wygląda nierówność liniowa?

lewa strona nierówności

rownania_arrow_green

$2$$x$$+3>11$

rownania_arrow_green

prawa strona nierówności

rownania_arrow_red
niewiadoma, którą chcemy wyznaczyć
rownania_arrow_green
Znak większości,
może być też znak $<$ lub $\leq$, $\geq$
Created with Fabric.js 5.2.4

To jak rozwiązać taką nierówność i poznać wartość $x$?
Na szczęście bardzo podobnie do równań!

Created with Fabric.js 5.2.4

Przykład 2. Rozwiązywanie nierówności liniowej

Nasza taktyka: niewiadome na lewą stronę, a liczby znane na prawą. Chcemy samego $x$ z lewej strony. Przeszkadza nam $3$

$\renewcommand\fbox{\fcolorbox{#8dcaae}{#F7F8F7}}$ $2\fbox{$x$}+3>11$

Aby pozbyć się $3$, musimy obustronnie odjąć $3$

$\renewcommand\fbox{\fcolorbox{#8dcaae}{#F7F8F7}}$ $2\fbox{$x$}>11-3$

Po lewej mamy $2x$, a chcemy wyliczyć samo $x$

$\renewcommand\fbox{\fcolorbox{#8dcaae}{#F7F8F7}}$ $2\fbox{$x$}>8$

Przeszkadza nam $2$, zatem dzielimy obustronnie przez $2$. Liczba jest dodatnia, więc nie zmieniamy znaku.

$\renewcommand\fbox{\fcolorbox{#8dcaae}{#F7F8F7}}$ $\fbox{$x$}>8\div2$

Poznaliśmy naszą niewiadomą! Czytamy to jako “$x$ jest większe od $4$”

$\renewcommand\fbox{\fcolorbox{#8dcaae}{#F7F8F7}}$ $\fbox{$x$}>4$

Odpowiedź możemy zapisać też na drugi sposób. Czytamy ten zapis “$x$ należy do przedziału od $4$ otwarte do plus nieskończoności”

$x \in (4, \infty)$

Created with Fabric.js 5.2.4

Możemy jeszcze sprawdzić, czy po podstawieniu czegoś większego od 4 pod $x$, lewa strona będzie większa od prawej

Przykład 3. Sprawdzenie

Created with Fabric.js 5.2.4

$2\cdot$ $5$ $+3>11$

$10+3>11$

$13>11$

$L>P$

Lewa strona $>$ prawa strona, oznacza to, że zadanie jest dobrze rozwiązane!

Przenieś liczby na jedną stronę

Wszystko, co nie ma przy sobie niewiadomej $x$ wyrzuć na przeciwną stronę

dodawanie, np. $x + 3$

rownania_arrow_green

odejmij 3 z obu stron

odejmowanie, np. $x - 3$

rownania_arrow_green

dodaj 3 do obu stron

pozbądź się tego, co stoi przy x

Chcemy samego $x$, więc musimy się pozbyć przyklejonej do niego liczby

mnożenie, np. $2x$

rownania_arrow_green

podziel obie strony przez 2

dzielenie, np. $\frac {x} {2}$

rownania_arrow_green

pomnóż obie strony przez 2

rownania_wykrzyknik

uwaga!

Jeżeli mnożymy lub dzielimy przez liczbę ujemną (np. $-2$, $-1$) to musimy zmienić (odwrócić) znak nierówności!

$-2x<8$ / :$(-2)$

$-2x>8$ / :$(-2)$

$x>-4$

$x<-4$

czym jest układ równań?

  • Układ równań to zbiór dwóch lub więcej równań, które mają wspólne niewiadome (czyli $x$, $y$, $z$, itd.).
  • Chcemy w nim poznać wartości więcej niż jednej litery.

czym jest układ równań?

Istnieją na to różne metody. Warto popatrzeć chwilę na przykład i zastanowić się, która w tym przypadku będzie najlepsza do użycia

metoda podstawiania

Metoda podstawiania polega na wyznaczeniu specjalnego wzoru na dowolną niewiadomą z jednego równania (np. $y=2x+5$) i podstawieniu tej wartości do drugiego równania (wszędzie, gdzie jest $y$ wpisujemy $2x+5$).

metoda przeciwnych współczynników

  • Metoda przeciwnych współczynników polega na dodaniu lub odjęciu równań tak, aby jedna zmienna nam się zredukowała.
  • Żeby to zrobić, musimy stworzyć niewiadome o przeciwnych współczynnikach (to co stoi przy $x$ i $y$). Np. $2x$ i $-2x$, $y$ i $-y$.
  • Następnie podstawiamy uzyskaną wartość do jednego z równań, aby znaleźć drugą niewiadomą.

metoda graficzna

Metoda graficzna polega na narysowaniu obu równań w układzie współrzędnych (są to proste, jak funkcja liniowa) i znalezieniu ich punktu przecięcia – jest on rozwiązaniem układu równań.

Studencki Tip od Nati

Metoda graficzna jest fajna, ale raczej rzadko będziemy z niej korzystać. Warto wiedzieć, że istnieje, ale są szybsze sposoby na rozwiązanie układu równań - np. I i II 🙂

Przykład 1. Jak wygląda układ równań?

Mamy dwie zmienne $x$ i $y$

klamra łącząca
ze sobą równania

rownania_arrow_red

$ \left\{ \begin{array}{l} 2x+y=8&\\ 3x-2y=5 \end{array} \right.$

rownania_arrow_green
1. równanie
rownania_arrow_green
2. równanie

Przykład 2. I sposób - Metoda podstawiania

Wyznaczamy z dowolnego równania dowolną niewiadomą. W tym przykładzie wyznaczamy $y$ z pierwszego równania

$ \renewcommand\fbox{\fcolorbox{#8dcaae}{#F7F8F7}} \left\{ \begin{array}{l} 2\fbox{$x$}+y=8&\\ \renewcommand\fbox{\fcolorbox{#ba302d}{#F7F8F7}} 3x-2\fbox{$y$}=5 \end{array} \right.$

Podstawiamy nasze $y$ z 1. równania w miejsce $y$ w 2. równaniu. To jest właśnie podstawienie!

$ \renewcommand\fbox{\fcolorbox{#ba302d}{#F7F8F7}} \left\{ \begin{array}{l} \fbox{$y$}=8-2x&\\ \renewcommand\fbox{\fcolorbox{#8dcaae}{#F7F8F7}} 3\fbox{$x$}-\renewcommand\fbox{\fcolorbox{#ba302d}{#F7F8F7}}2\cdot\fbox{$(8-2x)$}=5 \end{array} \right.$

Wymnażamy nawiasy i porządkujemy równanie

$ \renewcommand\fbox{\fcolorbox{#8dcaae}{#F7F8F7}} \left\{ \begin{array}{l} y=8-2x&\\ 3\fbox{$x$}-16+4x=5 \end{array} \right.$

Upraszczamy drugie równanie - niewiadome na lewo i liczby na prawo - pamiętając o zmianie znaku

$ \renewcommand\fbox{\fcolorbox{#8dcaae}{#F7F8F7}} \left\{ \begin{array}{l} y=8-2x&\\ 7\fbox{$x$}=5+16 \end{array} \right.$

Przy $x$ przeszkadza nam $7$ - chcemy je usunąć. Dzielimy obustronnie przez $7$

$ \renewcommand\fbox{\fcolorbox{#8dcaae}{#F7F8F7}} \left\{ \begin{array}{l} y=8-2x&\\ 7\fbox{$x$}=21 \end{array} \right.$

$x=3$, idziemy do równania 1 i pod x podstawiamy otrzymaną $3$

$ \renewcommand\fbox{\fcolorbox{#8dcaae}{#F7F8F7}} \left\{ \begin{array}{l} \fbox{$x$}=21\div7=3&\\ y=8-2\cdot\fbox{$3$}=2 \end{array} \right.$

Nasze rozwiązania układu równań zapisujemy w klamrze. Warto zrobić tutaj też sprawdzenie jak w rozdziale “Równania liniowe”.

$ \left\{ \begin{array}{l} x=3&\\ y=2 \end{array} \right.$

Studencki Tip od Nati

Końcowe rozwiązania układu zapisujemy w klamrze i w kolejności alfabetycznej.

Studencki Tip od Oli

Najłatwiej znaleźć przeciwne współczynniki tam, gdzie jest sam x lub y. Wtedy wystarczy raz pomnożyć równanie przez szukany współczynnik (np. 2) i gotowe! Otrzymujemy 2x lub 2y.

Przykład 3. II sposób - Metoda przeciwnych współczynników

Teraz skupiamy się, aby przy wybranej niewiadomej stała ta sama liczba w obu równaniach, ale z przeciwnymi znakami

$ \renewcommand\fbox{\fcolorbox{#8dcaae}{#F7F8F7}} \left\{ \begin{array}{l} 2\fbox{$x$}+y=8&\\ \renewcommand\fbox{\fcolorbox{#ba302d}{#F7F8F7}} 3x-2\fbox{$y$}=5 \end{array} \right.$

U nas najłatwiej będzie otrzymać to przy $y$. Mnożymy obustronnie pierwsze równanie przez $2$, dzięki czemu otrzymamy $+2y$. W drugim równaniu mamy $-2y$

$ \renewcommand\fbox{\fcolorbox{#ba302d}{#F7F8F7}} \left\{ \begin{array}{l} 2x+\fbox{$y$}=8 \ / \cdot2&\\ 3x-2\fbox{$y$}=5 \end{array} \right.$

Przy y stoją te same liczby (2), ale z przeciwnymi znakami - to co chcemy

$\color{red}!\ \color{black}2y-2y=\color{red}0\ !$

Dodajemy oba równania do siebie - tak jak dodajemy pisemnie,. Nic się tu nie zmienia

$ \require{cancel} \frac { + \left\{\begin{matrix} 4x+\color{red}\cancel{\color{black}2y}\color{black}=16\\ 3x-\color{red}\cancel{\color{black}2y}\color{black}=5\\ \end{matrix}\right.} {4x+3x=16+5} $

$x=3$, idziemy do pierwszego równania i pod $x$ podstawiamy otrzymane $3$

$$7x=21$$ $ \renewcommand\fbox{\fcolorbox{#8dcaae}{#F7F8F7}} \fbox{$x$}=3 $

Obliczamy wartość $y$

$$2\cdot\fbox{$3$}+y=8$$ $$6+y=8$$ $$y=2$$

Nasze rozwiązania układu równań zapisujemy w klamrze. Warto zrobić tutaj też sprawdzenie jak w rozdziale “Równania liniowe”.

$ \left\{ \begin{array}{l} x=3&\\ y=2 \end{array} \right.$

Przykład 4. III sposób - Metoda graficzna

Rysujemy funkcje liniowe z równania 1 i 2. Jak rysować funkcje i czym one są dowiesz się w następnym dziale!

$ \left\{ \begin{array}{l} 2x+y=8&\\ 3x-2y=5 \end{array} \right.$

Wyznaczamy $y$ w obu równaniach - to właśnie wzory naszych funkcji, które będziemy rysować

$ \left\{ \begin{array}{l} y=-2x+8&\\ y=\frac{3}{2}x-\frac{5}{2} \end{array} \right.$